Hra Sacred je akční RPG, stylově podobná hře Diablo, kterou měla, dle tvrzení jejích tvůrců při jejím uvedení na trh, sesadit z pomyslného trůnu krále tohoto druhu her. Jestli se jí to podařilo, posuďte při jejím hraní sami. Každopádně, jestli se jí to podařilo, nebo ne, Sacred je hra, kterou stojí za to si zahrát. Ve hře si můžete zvolit jednu ze šesti postav (datadisk Sacred Underworld přidává další dvě) a pustit se s ní do hry. Bojový mág, gladiátor, temný elf a lesní elfka jsou klasika, upírka a serafa jsou originální postavy. Každá z postav má na výběr z trochu jiných dovedností, má jiná kouzla a zvláštní útoky a hra s ní je trochu jiná, než s ostatními.
V Sacred můžete přímočaře postupovat po hlavní dějové linii a hrou prosvištět jako namydlený blesk, nebo poctivě prozkoumávat každý kout, hledat zajímavé lokace a poctivě plnit vedlejší questy. Některé z vedlejších questů jsou dobře udělány, sestávají z více částí a je na nich vidět, že si s nimi tvůrci hry dali práci, jiné již tak dobře propracované bohužel nejsou. Tím se dostávám k velké bolesti zejména starších verzí hry, k velké zabugovanosti. Takže rada zní: nahrát co nejnovější path, nebo ukládat pozice, ukládat pozice a ještě jednou ukládat pozice. Ve verzi 1.66 jsem už na vážnější bug nenarazil a v 1.8 by neměly být vůbec žádné.
Ve hře je možno najít velké množství předmětů, jejichž vlastnosti se liší dle jejich levelu a obtížnosti, na které byly získány. Dělí se na obyčejné(normální písmo), vzácné(žlutá), unikáty(hnědozlatá), předměty pro určitou postavu(barva postavy) a setové předměty(zelená).
Herní svět hry Sacred je velice rozlehlý a různorodý, obsahuje různé druhy terénu od zelených plání, lesů, skalnatého terénu, po pouště, sněžné pláně, lávová pole, bažiny a pralesy. Cestování po Ancarii je možné zkrátit použitím portálů, je zde jednak soustava velkých portálů, které jsou aktivovány prvním použitím a postava je může používat i po exportu v nové hře. V Ancarii se také nalézá spousta portálů, které vedou na jedno konkrétní místo, jsou aktivovány runou na portálu, nebo je aktivuje nějaká NPC postava, anebo se prostě aktivují samovolně, při přiblížení postavy. V krajině se nachází spousta měst a vesnic a v podzemí je možno vkročit do spousty zatuchlých chodeb a kobek.
Protivníků, se kterými je možno bojovat je ve hře velké množství druhů a mají svůj level podobně, jako postava, takže v tomto směru hráče rozhodně žádné nudné potkávání stále stejných tváří nečeká.
Obrovskou devizou hry Sacred, kterou může hráče k sobě připoutat i po dohrání singleplayer příběhu je multiplayer. Je zde možnost hrát buďto po místní síti, nebo po internetu. Další možností je zopáknout si znovu hru pro jednoho hráče na vyšší obtížnost. Obtížnosti jsou zde ve verzích do 1.66 tři: bronz, stříbro - tyto dvě jsou přístupné od začátku, zlato - otevře se po dohrátí stříbra a exportu postavy. V Sacred + byly přidány další dvě obtížnosti: platina a niob, které se otevřou vždy po dohrání předešlé obtížnosti. V multiplayeru jsou obtížnosti řešeny trochu jinak. Na jaké obtížnosti může hráč Sacred hrát závisí na levelu postavy při připojení ke hře.
Obtížnost | Level postavy |
Bronz | 0 - 60 |
stříbro | 20 - 100 |
Zlato | 60 - 140 |
Platina | 100 - 206 |
Niob | 140 - 206 |
Když hráč dosáhne maximální úrovně pro danou obtížnost, hra ho nevyhodí, ale může hrát dál, dokud se sám neodpojí, takže je možné na netu potkat i hráče s vyšším levelem, než obtížnost povoluje. V Sacred Underworld je max. level zvýšen na 216.
Jednou z nových věcí, které přinesl do hry datadisk Sacred + je set Snové síťoví bohů. Jedná se o set univerzální, který můžou používat všechny postavy a je složen z těchto částí: Ulita, Grál, Královská socha, Socha serafa, Socha temného elfa a Socha draka. Set Snové síťoví bohů postava nenosí narozdíl od jiných setů oblečený na těle, ale postačí, když ho má ve svém inventáři. Když má u sebe komplet všech šesti částí, zůstávají po ní při chůzi krásné ohnivé stopy, které způsobí nepříteli, který do nich vstoupí zranění a které především velice efektně vypadají.
Ve statistikce postavy se v jejím inventáři, mezi předměty, které postava používá, po nějaké době hraní objeví ikonka. Když se na ni najede myší, otevře se okno, ve kterém jsou vypsány setové předměty, které postava používá. Když má několik předmětů patřících do jednoho setu, přidá jí set ještě nějaký bonus navíc. Dále je zde možno zjistit, zda má postava bonus k nějaké odolnosti: když mají předměty, které používá vysokou hodnotu určité odolnosti, například fyzické, dostane navíc další bonus k této odolnosti, například + 15 fyzická odolnost. Projeví se to i na vzhledu postavy, která získá na těle auru určité barvy. Fyzická odolnost - bílá, odolnost proti ohni - červená, odolnost proti magii - fialová, odolnost proti jedu - zelená. Tyto bonusy je možné mít maximálně dva.
Při plnění hlavní dějové linie hry nás příběh přivede ke konci hry k souboji s démonem, kterého mág Šaddár na začátku příběhu poněkud nepovedeným způsobem přivolal do Ancarie. Je to jeden z nejtěžších soupeřu ve hře Sacred, ale před koncem hry by už měla být dobře sestavená postava dostatečně silná, aby z tohoto souboje vyšla vítězně.
K vyvolání Sakkárova démona je potřeba démonův roh, který postava získala od skřetích náčelníků v pouštním městě Chorad-Nur. Šarífa, která postavu při plnění úkolu zabití démona doprovází pomocí rohu démona vyvolá a boj může začít.
Změnit jméno postavy je možné jen při multiplayer hře. Zahájím tedy hru pro více hráčů, na obrazovce výběru postavy si zvolím postavu, kterou chci přejmenovat, kliknu na ni a dole se zobrazí v rámečku její dosavadní jméno. Kliknu na ikonku zámku vedle něj, ta se změní na ikonku otevřeného zámku a začne blikat kurzor v řádce se jménem a já mohu začít psát. Když mám postavu přejmenovanou, opět kliknu na ikonku zámku(důležité, jinak se změna neuloží), ta se zavře a postava je přejmenovaná. Pak už stačí jen připojit se do hry s nově pojmenovanou postavou a při odpojení od multiplayer hry se postava automaticky exportuje s novým jménem. Problém by mohl nastat, pokud by bylo přerušeno internetové spojení na herní server, nebo z jiného důvodu hra spadla, v takovém případě někdy postava není exportována a celý postup by se musel zopakovat.
Při změně jména postavy je možné také změnit barvu, kterou je jméno napsáno. Když měním postavě jméno, napíšu nejprve tento kód: \cff84cfff barva kurzoru se změní na modrou barvu, stejnou, jakou mají ve hře předměty pro serafu. Posledních šest znaků je kód barvy například: \cff0000cc, \cffffff00, \cff339900.
Kódy barev pro Sacred postavy: serafa 84cfff, lesní elfka 218a21, upírka b55552, bojový mág 6b4de7, temný elf a520f7, gladiátor e78210, trpaslík 00ffff, démonka ff6c00.
Tabulka s kódy barev první část, druhá část. Další barvy v tabulce stačí na ni kliknout a otevře se okno s číslem kódu.
Ke jménu postavy je možné přidat malou ikonku. Před, nebo za jméno postavy ji přiřadím tak, že napíšu jeden z těchto kódů:
\gffffffff00000575 |
\gffffffff00000377 |
\gffffffff000000cf |
\gffffffff000000da |
\gffffffff00000212 |
Je to docela nepřehledný zápis, tedy \g osmkrát f pětkrát nula a poslední tři znaky, které je možno měnit a zkoušet různé obrázky. Ikonky nejdou ve verzích hry 1.66 a nižších, v 1.7 nemám vyzkoušeno, v 1.8 a vyšších fungují.
Mág Šaddár je tím, kdo zavinil, že celá Ancarie je v nebezpečí a herní postava s musí vydat na svou nelehkou cestu za její záchranou.
Nejprve se zdá, že pouze díky své nešikovnosti způsobil řádění démona, kterého se mu sice podařilo vyvolat, ale který unikl z magického kruhu, který ho měl zadržet. Postupem hry však na své cestě postava zjišťuje další skutečnosti, až nakonec v závěru hry vyjde najevo, že Šaddárovy plány byly daleko důmyslnější a rafinovanější.
Šaddár je posledním protivníkem, se kterým postava svede souboj. Šaddár není příliš zdatný protivník, jeho prskavky postavě mnoho životů neuberou, má to však jeden podstatný háček. Šaddár je nezranitelný, takže je potřeba ho nejprve jeho nezranitelnosti zbavit. Jak na to? Je nutné Šaddára nalákat do středu pentagramu, na chvíli se mu objeví nad hlavou symbol a je možné ho zasáhnout.
Tento přemět je možno získat splněním questu na Skřetím prázdninovém ostrově. Quest zadá postavě skřetí správce ostrova, který stojí vedle mola, u kterého přistávají čluny připlouvajíci z pevniny. Spočívá v umravnění rozjařilých skřetů, stačí jim přeběhnout po jejich ručnících, které mají rozprostřeny na pláži a původně zamýšlené lehké proplesknutí se zvrhne v divokou bitku. Po splnění úkolu dostane postava od správce ostrova sluneční brýle. Brýle mají pro každou z postav jiný vzhled.
Ve hře Sacred je možno potkat několik zlých draků, kreří na každého, kdo se k nim přiblíží ihned začnou útočit. V Ancarii však žije jeden drak, který se zřejmě nechal inspirovat východoasijskou kulturou, ve které jsou draci kladnými postavami. Jmenuje se Loromír a žije ve vesnici, která dostala jméno podle něj - Dračí sluj. Nalézá se přibližně v polovině cesty mezi Chmurovicemi a Mlhomorem. Poutník, který se vydá po cestě z Chmurovic na jih dojde k hostinci a od něj je to již kousek po vedlejší cestě. Loromír má pro hrdinu několik úkolů - dojít pro princeznu, která vede skupinku zabijáků draků, obstarat párátko na odstranění zbytků rytíře, který s ním bojoval, sehnat několik žáků, které bude učit, je také možné mu přinést dračí vejce, které prodává kupec u mostu nad mlhomorem.
Podle mého názoru se Loromír tvůrcům hry povedl. Hodný drak je originální nápad a úkoly s ním související jsou jedny z nejlepších ve hře.
Kousek nad Mlhomorem stojí u mostu poblíž cesty kupec a prodává dračí vejce. Co s ním, koupit či nekoupit? Když vejce nekoupím a na místo se po čase vrátím, najdu kupce ležet umírajícího na zemi a sdělujícího mi, že dráče se vylíhlo. Drak se potom potuluje po okolí a je docela obtížné ho najít. Když ho koupím, mám na výběr ze dvou možností. Mohu ho donést Loromírovi do dračí sluje, za což dostanu trochu peněz a zkušeností a mohu mít dobrý pocit z toho, že jsem pomohl kamarádovi a malý dráček bude po vylíhnutí v dobrých rukou, anebo ho mohu za více peněz prodat kouzelníkovi, kterého najdu v chrámu, ve kterém se mám sejít se Šarífou uprostřed Mlhomoru a který mi potom vesele sdělí, že si z dračího vejce udělá omeletu.
Mrazivou pustinou severní Ancarie, na níž se pozvolna tiše snášejí vločky sněhu putují již několik dní dvě zbědované postavy. Náhodný pozorovatel by při pohledu na ně sotva hádal, že Kuan Jin, která zdánlivě bez námahy prošlapává cestu sněhem je příslušnice armády elitních válečníků, které stvořili bohové v jejich laboratořích, když do Ancarie začali pronikat první démoni a Pert Lebuob, který se z posledních sil potácí za ní je jedním z rasy jejích stvořitelů. Pokračování: Soumrak bohů
Video Sacred Undrworld, hudba Enigma.
Sacred - záverečné video po dohrání hry.
Sacred, tak tato hra mne v poslední době docela zaujala.
Serafka na lovu skřetů.
Video A Love Lost s lesní elfkou Kyia a Bojovým mágem Zero Blues vytvořené na Sacred uzavřeném internetu.